Skip to main content
Log in

Vermittlung von „soft skills“ für Belastungssituationen

„Crisis-resource-management“-Kurs für Studierende

Teaching non-technical skills for critical incidents

Crisis resource management training for medical students

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Ärzte werden mit Zwischenfällen konfrontiert, deren Bewältigung von „soft skills“ wie Kommunikations- und Teamführungsfähigkeit abhängt. Diese Soft skills werden im Medizinstudium nicht vermittelt. Daher wurde ein „crisis resource management (CRM) training“ an einer „Full-scale“-Simulatorpuppe (Emergency Care Simulator, ECS®, Fa. METI) für Studierende im klinischen Studienabschnitt etabliert.

Patienten und Methoden

Lernziele des Kurses waren die zentralen Punkte des CRM-Konzepts nach Gaba. Der Kurs bestand aus einem Theorie- und einem Praxisteil (drei Szenarien am Simulator mit „debriefing“). Zur Beurteilung des Lernerfolgs diente eine Selbsteinschätzung der Studierenden vor und nach dem Training.

Ergebnisse

Der CRM-Kurs wurde von 65 Studierenden absolviert. Alle Teilnehmer bewerteten den Kurs positiv und die Auswahl der Patientenfälle als sinnvoll. Die Durchschnittsschulnote für den Kurs liegt bei 1,4. Nach dem Kurs fühlten sich die Studierenden signifikant sicherer in kritischen Situationen des klinischen Alltags. Die zentralen Lernziele wurden erreicht.

Schlussfolgerung

Das hier beschriebene CRM-Training ist ein attraktives Anwendungsbeispiel für interdisziplinäre Lehre mit dem Full-scale-Simulator, der aufgrund einer Initiative der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) seit 2004 an nahezu allen universitären Standorten in Deutschland zur Verfügung steht. Die Einführung eines CRM-Trainings im Studium sensibilisiert die Studierenden für das Thema und trägt zur Entwicklung der Soft skills bei.

Abstract

Background

Physicians have to demonstrate non-technical skills, such as communication and team leading skills, while coping with critical incidents. These skills are not taught during medical education. A crisis resource management (CRM) training was established for 4th to 6th year medical students using a full-scale simulator mannikin (Emergency Care Simulator, ECS®, METI).

Patients and methods

The learning objectives of the course were defined according to the key points of Gaba’s CRM concept. The training consisted of theoretical and practical parts (3 simulation scenarios with debriefing). Students’ self-assessment before and after the training provided the data for evaluation of the training outcome.

Results

A total of 65 students took part in the training. The course was well received in terms of overall course quality, debriefings and didactic presentation, the mean overall mark being 1.4 (1: best, 6: worst). After the course students felt significantly more confident when facing incidents in clinical practice. The main learning objectives were achieved.

Conclusion

The effectiveness of applying the widely used ECS® full-scale simulator in interdisciplinary teaching has been demonstrated. The training exposes students to crisis resource management issues and motivates them to develop non-technical skills.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1

Literatur

  1. Beckers SK, Sopka S, Fries M et al (2007) Anästhesiologie als Pflichtfach in der neuen Approbationsordnung. Anaesthesist 56:571–580

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Blum RH, Raemer DB, Carroll JS et al (2004) Crisis resource management training for an anaesthesia faculty: a new approach to continuing education. Med Educ 38:45–55

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cooper JB, Newbower RS, Long CD et al (2002) Preventable anesthesia mishaps: a study of human factors. Qual Saf Health Care 11:277–282

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Flanagan B, Nestel D, Joseph M (2004) Making patient safety the focus: crisis resource management in the undergraduate curriculum. Med Educ 38:56–66

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Gaba DM, Howard SK, Fish KJ et al (2001) Simulation-based training in anesthesia crisis resource management (ACRM): a decade of experience. Simul Gaming 32(2):175–193

    Article  Google Scholar 

  6. Gaba DM (2000) Anaesthesiology as a model for patient safety in health care. BMJ 320:785–788

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Gaba DM, Fish KJ, Howard SK (1998) Zwischenfälle in der Anästhesie. Prävention und Management. Urban & Fischer, München, S 39–56

  8. Gaba DM, Fish KJ, Howard SK (1994) Crisis management in anesthesiology. Churchill Livingstone, New York, pp 12–36

  9. Holzman RS, Cooper JB, Gaba DM et al (1995) Anesthesia crisis resource management: real-life simulation training in operating room crises. J Clin Anesth 7:675–687

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Howard SK, Gaba DM, Fish KJ et al (1992) Anesthesia crisis resource management training: teaching anesthesiologists to handle critical incidents. Aviat Space Environ Med 63:763–770

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Kirkpatrick DL, Kirkpatrick JD (1996) Evaluating training programs. The four levels, 3rd edn. Berret-Koehler, New York, pp 54–58

  12. Kurrek MM, Fish KJ (1996) Anaesthesia crisis resource management training: an intimidating concept, a rewarding experience. Can J Anesth 43(5):430–434

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Reason J (2000) Human error: models and management. BMJ 320:768–770

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Reznek M, Smith-Coggins R, Howard S et al (2003) Emergency medicine crisis resource management (EMCRM): pilot study of a simulation-based crisis management course for emergency medicine. Acad Emerg Med 10(4):386–389

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Savoldelli GL, Naik VN, Park J et al (2006) Value of debriefing during simulated crisis management: oral versus video-assisted oral feedback. Anesthesiology 105(2):279–285

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. St.Pierre M, Hofinger G, Buerschaper C et al (2004) Simulatorgestütztes, modulares Human Factors Training in der Anästhesie. Anaesthesist 53:144–152

    Article  Google Scholar 

  17. Weller JM (2004) Simulation in undergraduate medical education: bridging the gap between theory and practice. Med Educ 38:32–38

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Wong AK (2004) Full scale computer simulators in anesthesia training and evaluation. Can J Anesth 51(5):455–464

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenskonflikt

Es besteht kein Interessenskonflikt.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Krüger D.E.S.A..

Additional information

_____

Gefördert durch den Innovationsfonds Lehre, Programm zur Förderung innovativer Lehre an der Medizinischen Fakultät der RWTH Aachen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Krüger, A., Gillmann, B., Hardt, C. et al. Vermittlung von „soft skills“ für Belastungssituationen. Anaesthesist 58, 582–588 (2009). https://doi.org/10.1007/s00101-009-1511-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-009-1511-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation