Zusammenfassung
Hintergrund
Ärzte werden mit Zwischenfällen konfrontiert, deren Bewältigung von „soft skills“ wie Kommunikations- und Teamführungsfähigkeit abhängt. Diese Soft skills werden im Medizinstudium nicht vermittelt. Daher wurde ein „crisis resource management (CRM) training“ an einer „Full-scale“-Simulatorpuppe (Emergency Care Simulator, ECS®, Fa. METI) für Studierende im klinischen Studienabschnitt etabliert.
Patienten und Methoden
Lernziele des Kurses waren die zentralen Punkte des CRM-Konzepts nach Gaba. Der Kurs bestand aus einem Theorie- und einem Praxisteil (drei Szenarien am Simulator mit „debriefing“). Zur Beurteilung des Lernerfolgs diente eine Selbsteinschätzung der Studierenden vor und nach dem Training.
Ergebnisse
Der CRM-Kurs wurde von 65 Studierenden absolviert. Alle Teilnehmer bewerteten den Kurs positiv und die Auswahl der Patientenfälle als sinnvoll. Die Durchschnittsschulnote für den Kurs liegt bei 1,4. Nach dem Kurs fühlten sich die Studierenden signifikant sicherer in kritischen Situationen des klinischen Alltags. Die zentralen Lernziele wurden erreicht.
Schlussfolgerung
Das hier beschriebene CRM-Training ist ein attraktives Anwendungsbeispiel für interdisziplinäre Lehre mit dem Full-scale-Simulator, der aufgrund einer Initiative der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) seit 2004 an nahezu allen universitären Standorten in Deutschland zur Verfügung steht. Die Einführung eines CRM-Trainings im Studium sensibilisiert die Studierenden für das Thema und trägt zur Entwicklung der Soft skills bei.
Abstract
Background
Physicians have to demonstrate non-technical skills, such as communication and team leading skills, while coping with critical incidents. These skills are not taught during medical education. A crisis resource management (CRM) training was established for 4th to 6th year medical students using a full-scale simulator mannikin (Emergency Care Simulator, ECS®, METI).
Patients and methods
The learning objectives of the course were defined according to the key points of Gaba’s CRM concept. The training consisted of theoretical and practical parts (3 simulation scenarios with debriefing). Students’ self-assessment before and after the training provided the data for evaluation of the training outcome.
Results
A total of 65 students took part in the training. The course was well received in terms of overall course quality, debriefings and didactic presentation, the mean overall mark being 1.4 (1: best, 6: worst). After the course students felt significantly more confident when facing incidents in clinical practice. The main learning objectives were achieved.
Conclusion
The effectiveness of applying the widely used ECS® full-scale simulator in interdisciplinary teaching has been demonstrated. The training exposes students to crisis resource management issues and motivates them to develop non-technical skills.
Literatur
Beckers SK, Sopka S, Fries M et al (2007) Anästhesiologie als Pflichtfach in der neuen Approbationsordnung. Anaesthesist 56:571–580
Blum RH, Raemer DB, Carroll JS et al (2004) Crisis resource management training for an anaesthesia faculty: a new approach to continuing education. Med Educ 38:45–55
Cooper JB, Newbower RS, Long CD et al (2002) Preventable anesthesia mishaps: a study of human factors. Qual Saf Health Care 11:277–282
Flanagan B, Nestel D, Joseph M (2004) Making patient safety the focus: crisis resource management in the undergraduate curriculum. Med Educ 38:56–66
Gaba DM, Howard SK, Fish KJ et al (2001) Simulation-based training in anesthesia crisis resource management (ACRM): a decade of experience. Simul Gaming 32(2):175–193
Gaba DM (2000) Anaesthesiology as a model for patient safety in health care. BMJ 320:785–788
Gaba DM, Fish KJ, Howard SK (1998) Zwischenfälle in der Anästhesie. Prävention und Management. Urban & Fischer, München, S 39–56
Gaba DM, Fish KJ, Howard SK (1994) Crisis management in anesthesiology. Churchill Livingstone, New York, pp 12–36
Holzman RS, Cooper JB, Gaba DM et al (1995) Anesthesia crisis resource management: real-life simulation training in operating room crises. J Clin Anesth 7:675–687
Howard SK, Gaba DM, Fish KJ et al (1992) Anesthesia crisis resource management training: teaching anesthesiologists to handle critical incidents. Aviat Space Environ Med 63:763–770
Kirkpatrick DL, Kirkpatrick JD (1996) Evaluating training programs. The four levels, 3rd edn. Berret-Koehler, New York, pp 54–58
Kurrek MM, Fish KJ (1996) Anaesthesia crisis resource management training: an intimidating concept, a rewarding experience. Can J Anesth 43(5):430–434
Reason J (2000) Human error: models and management. BMJ 320:768–770
Reznek M, Smith-Coggins R, Howard S et al (2003) Emergency medicine crisis resource management (EMCRM): pilot study of a simulation-based crisis management course for emergency medicine. Acad Emerg Med 10(4):386–389
Savoldelli GL, Naik VN, Park J et al (2006) Value of debriefing during simulated crisis management: oral versus video-assisted oral feedback. Anesthesiology 105(2):279–285
St.Pierre M, Hofinger G, Buerschaper C et al (2004) Simulatorgestütztes, modulares Human Factors Training in der Anästhesie. Anaesthesist 53:144–152
Weller JM (2004) Simulation in undergraduate medical education: bridging the gap between theory and practice. Med Educ 38:32–38
Wong AK (2004) Full scale computer simulators in anesthesia training and evaluation. Can J Anesth 51(5):455–464
Interessenskonflikt
Es besteht kein Interessenskonflikt.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
_____
Gefördert durch den Innovationsfonds Lehre, Programm zur Förderung innovativer Lehre an der Medizinischen Fakultät der RWTH Aachen.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Krüger, A., Gillmann, B., Hardt, C. et al. Vermittlung von „soft skills“ für Belastungssituationen. Anaesthesist 58, 582–588 (2009). https://doi.org/10.1007/s00101-009-1511-6
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-009-1511-6