Skip to main content
Log in

Ermittlung der Patientenzufriedenheit im Krankenhaus

Critical-incident-Technik oder standardisierter Fragebogen?

Patient satisfaction in hospital

Critical incident technique or standardised questionnaire?

  • Fehler und Gefahren
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Zur Bestimmung der Patientenzufriedenheit kommen neben standardisierten Fragebögen ereignisorientierte Messmethoden wie die Critical-incident-Technik (CIT) zur Anwendung.

Methode

In einer prospektiven Studie wurden Exemplare des „Hamburger Fragebogens zum Krankenhausaufenthalt“ an 650 konsekutive Patienten vor der Entlassung verteilt. Parallel wurden Interviews geführt, bei denen besonders positive und negative Ereignisse geschildert werden sollten. Die Ergebnisse beider Verfahren wurden im Hinblick auf ermittelte Qualitätsstärken und -schwächen gegenübergestellt und verglichen.

Ergebnisse

Es hatten 369 Patienten den Fragebogen ausgefüllt und 103 Patienten am Interview teilgenommen. Die Interviews dauerten zwischen 5 und 45 min [Mittelwert (MW) 12,7 min ± Standardabweichung (SD) 10,1 min]. Cronbach’s α des Fragebogens betrug 0,9. Von den 424 Ereignisschilderungen waren 301 negativ und 123 positiv. Fragebogen und ereignisorientierte Messmethode lieferten teils ähnliche und teils unterschiedliche Qualitätsstärken und -schwächen: Die CIT ermittelte konkretere und über den Fragebogen hinausgehende Informationen, allerdings nicht zu allen qualitätsrelevanten Aspekten wie im Fragebogen. Bei den Kernleistungen wurden beim ärztlichen Personal 40 von 56 (71%) der positiven sowie 33 von 75 (44%) der negativen Beurteilungspunkte und beim pflegerischen Personal 25 von 42 (60%) der positiven bzw. 15 von 51 (29,4%) der negativen Beurteilungen nur durch die CIT aufgedeckt. Zu bestimmten Bereichen wie Stationsaufnahme, Visite, Information/Aufklärung sowie Stationsklima wurden kaum kritische Ereignisse geschildert.

Schlussfolgerung

Die CIT erscheint für den routinemäßigen Gebrauch gegenüber dem Fragebogen als zu aufwendig. Allerdings liefert sie wertvolle Hinweise über Stärken und Schwächen für qualitätsverbessernde Maßnahmen, die mithilfe der alleinigen Fragebogentechnik nicht detektiert werden können.

Abstract

Background

Questionnaires are usually used for the measurement of patient satisfaction, however, it is increasingly being recognized that the critical incident technique (CIT) also provides valuable insight.

Methods

Questionnaires of the „Hamburger questionnaire on hospital stay“ were distributed to 650 consecutive patients before discharge. Additionally 103 interviews were conducted in which the patients were asked to describe positive and negative incidents during their hospital stay. The results of both methods were then compared.

Results

A total of 369 patients returned the questionnaire and 103 patients participated in the interviews. The duration of a single interview was between 5 and 45 min with a mean of 12.7 min±10.1 min standard deviation (SD). Cronbach’s α of the questionnaire was 0.9. A total of 424 incidents were reported, 301 of them were negative compared to 123 positive events. The questionnaires and interviews yielded partly similar and partly different results at category and subcategory levels concerning the areas of weaknesses and strengths in quality performance. The CIT was more concrete but did not give results for all aspects of quality. The CIT, but not the questionnaire, was able to detect 40/56 (71%) of the positive and 33/75 (44%) of the negative reports regarding medical performance and 25/42 (60%) of the positive and 15/51 (29.4%) of the negative reports of the performance of the nurses were revealed by the CIT and not by the questionnaires.

Conclusion

The CIT gives valuable insights into the patient’s perspective of strengths and weaknesses in hospital care, which might be overlooked by the questionnaire alone. However, the CIT is probably not suited for routine use because it is very time-consuming.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Bauer M (2000) Kundenzufriedenheit in industriellen Geschäftsbeziehungen. Kritische Ereignisse, nichtlineare Zufriedenheitsbildung und Zufriedenheitsdynamik. Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden

  2. Bauer M, Böhrer H, Aichele G et al. (2001) Measuring patient satisfaction with anaesthesia: perioperative questionnaire versus standardised face-to-face interview. Acta Anaesthesiol Scand 45: 65–72

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bitner MJ, Booms BH, Tetreault MS (1990) The service encounter: diagnosing favourable and unfavourable incidents. J Market 54: 71–84

    Article  Google Scholar 

  4. Dörning H, Bitzer EM, Schwartz FW (1996) Patientenzufriedenheit als Health Care Outcome – das Beispiel der operativen Korrektur der Nasenscheidewand. Gesundheitswesen 58: 510–518

    PubMed  Google Scholar 

  5. Flanagan JC (1954) The critical incident technique. Psychol Bull 51: 327–358

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Früh W (1991) Inhaltsanalyse. Theorie und Praxis. Ölschläger, München

  7. Fung D, Cohen M (1998) Measuring patient satisfaction with anesthesia care: a review of current methodology. Anesth Analg 87: 1089–1098

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Gustafson DH, Arora NK, Nelson EC, Boberg EW (2001) Increasing understanding of patient needs during and after hospitalization. Jt Comm J Qual Improv 27: 81–92

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Hyrkäs K, Paunonen M, Laippala P (2000) Patient satisfaction and research-related problems (part 1). Problems while using a questionnaire and the possibility to solve them by using different methods of analysis. J Nurs Manage 8: 227–236

    Article  Google Scholar 

  10. Kemppainen JK (2000) The critical incident technique and nursing care quality research. J Adv Nurs 32: 1264–1271

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Lecher S, Klapper B, Koch U (2001) Hamburger Fragebogen zum Krankenhausaufenthalt (HFK) – Ein Instrument zur Defizitanalyse aus Patientensicht. Z Med Psychol 10: 1–10

    Google Scholar 

  12. Mayer HO (2002) Interview und schriftliche Befragung. Entwicklung, Durchführung und Auswertung. Oldenburg-Verlag, München

  13. Mayring P (2000) Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Beltz, Weinheim

  14. Merkouris A, Papathanassoglou ED, Lemonidou C (2004) Evaluation of patient satisfaction with nursing care: quantitative or qualitative approach? Int J Nurs Stud 41: 355–367

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Müller S, Lohmann F (1997) Qualitative oder quantitative Erfassung von Dienstleistungsqualität? Die Critical Incident Technique und die Gap-Analyse im Methodenvergleich. Z Betriebswirtsch Forsch (ZFBF) 49: 973–989

    Google Scholar 

  16. Norman IJ, Redfern SJ, Tomalin DA, Oliver S (1992) Developing Flanagan’s critical incident technique to elicit indicators of high and low quality nursing care from patients and their nurses. J Adv Nurs 17: 590–600

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Redfern S, Norman I (1999) Quality of nursing care perceived by patients and their nurses: an application of the critical incident technique. Part 1 and 2. J Clin Nurs 8(4): 407–413, 414–421

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Siefke A (1998) Zufriedenheit mit Dienstleistungen: ein phasenorientierter Ansatz zur Operationalisierung und Erklärung der Kundenzufriedenheit im Verkehrsbereich auf empirischer Basis. Lang, Frankfurt

  19. Simon H, Homburg C (1997) Kundenzufriedenheit: Konzepte, Methoden, Erfahrungen. Gabler, Wiesbaden

  20. Stauss B, Hentschel B (1992) Messung von Kundenzufriedenheit. Merkmals- oder ereignisorientierte Beurteilung von Dienstleistungsqualität. Marktforsch Manage 36: 115–122

    Google Scholar 

  21. Stauss B (1995) „Augenblicke der Wahrheit” in der Dienstleistungserstellung – Ihre Relevanz und ihre Messung mit Hilfe der Kontaktpunkt-Analyse. In: Bruhn M, Stauss B (Hrsg) Dienstleistungsqualität: Konzepte, Methoden, Erfahrungen. Gabler, Wiesbaden, S 379–400

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Eckhardt-Abdulla.

Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Eckhardt-Abdulla, R., Bock, M. & Bauer, M. Ermittlung der Patientenzufriedenheit im Krankenhaus. Anaesthesist 57, 275–283 (2008). https://doi.org/10.1007/s00101-008-1324-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-008-1324-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation