Zusammenfassung
Die anästhesiologische und notfallmedizinische Versorgung von Säuglingen und Kleinkindern ist mit hohen klinischen Anforderungen verbunden. Dabei erfolgt ein Großteil der Maßnahmen durch pädiatrisch nichtspezialisierte Anästhesisten und Notärzte, die häufig wenig Routine im Umgang mit kinderanästhesiologischen Zwischenfällen und pädiatrischen Notfällen besitzen. Die Korrelation zwischen höherem Spezialisierungsgrad einerseits und verminderter perioperativer Morbidität und Mortalität andererseits ist durch umfangreiche Untersuchungen gut belegt. Die Etablierung verbesserter Ausbildungskonzepte scheitert jedoch häufig an den klinischen Strukturen und an den relativ geringen pädiatrischen Fallzahlen der meisten Einrichtungen. Seit kurzem nun stehen leistungsfähige Säuglingssimulatoren zur Verfügung, die ein sehr realitätsnahes Training eines großen Spektrums aus Kinderanästhesie und Kindernotfallmedizin ermöglichen. Ein multimodales Ausbildungskonzept, unter Einbeziehung simulatorunterstützter Techniken, könnte die weit verbreiteten Erfahrungsdefizite lindern und damit Behandlungsqualität und Patientensicherheit nachhaltig verbessern.
Abstract
Anaesthesia and emergency medical care for infants and toddlers is often associated with high clinical demands and specific challenges. Nevertheless, a significant proportion of interventions is performed by anaesthetists and emergency physicians with no specialised paediatric training and little experience in the management of anaesthetic incidents and emergencies specific to these age groups. Extensive studies have demonstrated a close inverse correlation between the level of specialisation and perioperative morbidity and mortality. However, clinical circumstances and the relatively small number of paediatric cases at many institutions often hinder the establishment of improved training concepts. Recently, high-fidelity infant simulators have become available, which permit authentic exposure to a large spectrum of scenarios in paediatric anaesthesia and emergency medicine. A multimodular concept of training, including such simulator-based techniques, may relieve the widespread shortage in clinical expierience, and hence greatly facilitate improvement of quality of care and patient safety.
Literatur
Altemeyer KH, Schlechtriemen T, Albrecht M (2000) Notfälle im Kindesalter. Notfall Rettungsmed 3:186–198
Arul GS, Spicer RD (1998) Where should paediatric surgery be performed? Arch Dis Child 79(1):65–70; discussion 70–72
Ärztekammer Niedersachsen (2005) Richtlinien über den Inhalt der Weiterbildungsordnung.http://www.aekn.de. Gesehen 15 Nov 2005
Association of Paediatric Anaesthetists of Great Britain and Ireland (APA) (2005) Guidance on the provision of paediatric anaesthetic services.http://www.apagbi.org.uk. Gesehen 15 Nov 2005
Auroy Y, Ecoffey C, Messiah A, Rouvier B (1997) Relationship between complications of pediatric anesthesia and volume of pediatric anesthetics. Anesth Analg 84(1):234–235
Bundesärztekammer (Hrsg) (1994) Kursbuch Rettungsdienst. Curriculum zum Fachkundenachweis „Rettungsdienst“. Bundesärztekammer, Köln
Bundesärztekammer (2004) Ärztestatistik 2004.http://www.bundesaerztekammer.de/. Gesehen 15 Nov 2005
Eich C, Maran N, Baxter A et al. (2005) Simulator-based team training in paediatric anaesthesia and stabilisation of critically ill children. 6th European Congress of Paediatric Anaesthesia, Cologne/Germany
Federation of European Associations of Paediatric Anaesthesia (FEAPA) (2004) European guidelines for training in paediatric anaesthesia.http://free.pl/feapa/guidelines
Fletcher GC, McGeorge P, Flin RH, Glavin RJ, Maran NJ (2002) The role of non-technical skills in anaesthesia: a review of current literature. Br J Anaesth 88(3):418–429
Frey B, Argent A (2004) Safe paediatric intensive care. Part 2: workplace organisation, critical incident monitoring and guidelines. Intensive Care Med 30(7):1292–1297
Gaba DM (1992) Improving anesthesiologists‘ performance by simulating reality. Anesthesiology 76(4):491–494
Gaba DM (2004) What makes a „good“ anesthesiologist? Anesthesiology 101(5):1061–1063
Gaba DM, Fish KJ, Howard SK (1994) Crisis management in anesthesiology. Churchill Livingstone, Philadelphia, pp 5–47
Graf BM, Grube C (2004) Kosten-Nutzen-Relation der Anästhesiesimulation. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 39(4):237–240
Issenberg SB, McGaghie WC, Petrusa ER, Lee Gordon D, Scalese RJ (2005) Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Med Teach 27(1):10–28
Jöhr M (2005) Kleine Kinder – Große Probleme. Anaesthesiol Intensivmed 46:358–372
Keenan RL, Shapiro JH, Dawson K (1991) Frequency of anesthetic cardiac arrests in infants: effect of pediatric anesthesiologists. J Clin Anesth 3(6):433–437
Keenan RL, Shapiro JH, Kane FR, Simpson PM (1994) Bradycardia during anesthesia in infants. An epidemiologic study. Anesthesiology 80(5):976–982
Leval MR de, Carthey J, Wright DJ, Farewell VT, Reason JT (2000) Human factors and cardiac surgery: a multicenter study. J Thorac Cardiovasc Surg 119(4):661–672
Mamie C, Habre W, Delhumeau C, Argiroffo CB, Morabia A (2004) Incidence and risk factors of perioperative respiratory adverse events in children undergoing elective surgery. Paediatr Anaesth 14(3):218–224
Maran NJ, Glavin RJ (2003) Low- to high-fidelity simulation – A continuum of medical education? Med Educ 37 [Suppl 1]:22–28
Murat I, Constant I, Maud’huy H (2004) Perioperative anaesthetic morbidity in children: a database of 24,165 anaesthetics over a 30-month period. Paediatr Anaesth 14(2):158–166
Reason JT, Carthey J, Leval MR de (2001) Diagnosing „vulnerable system syndrome“: an essential prerequisite to effective risk management. Qual Health Care 10 [Suppl II]:21–25
Renshaw M, Bennett J (1992) Reporting to NCEPOD. BMJ 305(6847):252
Statistisches Bundesamt Deutschland (2003) Krankenhausstatistik 2003.http://www.destatis.de. Gesehen 15 Nov 2005
Stenke C (2004) Der Münchner Kindernotarzt: 3667 Kindernotarzteinsätze der Jahre 1998–2001 untersucht an zwei der vier beteiligten Kliniken. Dissertation, Medizinische Fakultät, LMU München
Turner N (2005) Education for welfare of children. 6th European Congress for Paediatric Anaesthesia, Cologne/Germany
Wantman A, Chin C (2003) Use of simulation in paediatric anaesthesia training. Pediatr Anesth 13:749–753
Weller J, Wilson L, Robinson B (2003) Survey of change in practice following simulation-based training in crisis management. Anaesthesia 58:471–473
Yee B, Naik VN, Joo HS et al. (2005) Nontechnical skills in anesthesia crisis management with repeated exposure to simulation-based education. Anesthesiology 103(2):241–248
Interessenkonflikt:
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Eich, C., Russo, S., Timmermann, A. et al. Neue Perspektiven der simulatorunterstützten Ausbildung in Kinderanästhesie und Kindernotfallmedizin. Anaesthesist 55, 179–184 (2006). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0952-9
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-005-0952-9
Schlüsselwörter
- Kinderanästhesie
- Notfallmedizin
- Zwischenfallmanagement
- Patientensimulator
- Simulatorunterstützte Ausbildung