Skip to main content
Log in

Crew Resource Management im Schockraum

Crew resource management in emergency centers

  • Leitthema
  • Published:
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin Aims and scope Submit manuscript

An Erratum to this article was published on 07 May 2021

This article has been updated

Zusammenfassung

Die Schockraumversorgung von kritisch kranken Notfallpatienten stellt die Behandlungsteams vor große Herausforderungen. Eine gute Teamarbeit ist dabei für die Patientenversorgung und die Patientensicherheit unerlässlich. Etwa 60–70 % aller Fehler in Hochrisikobereichen wie der Medizin werden ursächlich dem Bereich der Human Factors zugeordnet. In der Luftfahrt wurde bereits in den 1980er-Jahren nach mehreren Flugzeugkatastrophen zur Vermeidung solcher Fehler das Konzept des sog. Crew Resource Management (CRM) entwickelt und es hat sich seitdem in vielen Hochsicherheitsindustrien etabliert. Anders als in der Medizin besteht in der Luftfahrt seit langem auch eine gesetzliche Verpflichtung zur Durchführung von regelmäßigem CRM-Training. Im Jahr 1990 von Anästhesiologen in die Medizin eingeführt hat CRM-Training aufgrund seines Potenzials auch ohne diese Verpflichtung bislang vor allem in die Akut- und Notfallmedizin Einzug gehalten. Für die Schockraumversorgung von Polytraumapatienten bieten die daran beteiligten Fachdisziplinen bereits ein speziell entwickeltes Trainingskonzept an, in dem die Vermittlung von CRM-Prinzipien im Mittelpunkt steht (HOTT®-Schockraumsimulation). Neben engagierten privaten Anbietern für CRM-Training und einzelnen auf institutioneller Ebene entwickelten Konzepten integrieren auch geläufige Kurskonzepte zur Versorgung von Notfallpatienten in unterschiedlichem Ausmaß CRM-Prinzipien in ihre Curricula und Lehrmethoden. Eine Level-IA-Evidenz für CRM-Training fehlt bis heute auch aufgrund systematischer Schwierigkeiten nicht nur in der Medizin, sondern auch in anderen Hochrisikobereichen. Keinesfalls darf jedoch deshalb auf eine weitere breite Implementierung von regelmäßigem CRM-Training in die Medizin verzichtet werden.

Abstract

The treatment of critically ill patients in the emergency room poses major challenges to the treatment teams. Good teamwork is essential for patient care and patient safety. Between 60 and 70% of all errors in high-risk areas—such as medicine—are assigned to the field of “human factors”. In aviation, after several aircraft disasters, the concept of “Crew Resource Management” (CRM) was developed in the 1980s to avoid such errors and has since established itself in many high-security industries. In contrast to medicine, there has long been a legal obligation in aviation to conduct regular CRM training. Introduced into medicine by anesthesiologists in 1990 because of its potential, CRM training has so far found its way into emergency medicine especially, even without it being a legal obligation. For trauma room treatment of polytrauma patients, the disciplines involved already offer a specially developed training concept in which teaching of CRM principles is the main focus (HOTT®-Schockraumsimulation). In addition to dedicated private providers of CRM training and individual concepts developed at an institutional level, several common course concepts for the care of emergency patients also integrate CRM principles to varying degrees into their curricula and teaching methods. Level IA evidence for CRM training is still missing also due to systematic difficulties not only in medicine, but also in other high-risk areas. However, further implementation of regular CRM training in medicine should not be suspended for this very reason.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Change history

Literatur

  1. ALPA Study Group (1977) Human Factors Report on the Tenerife Accident

  2. Badke-Schaub P, Hofinger G, Lauche K (2008) Human Factors. In: Badke-Schaub P, Hofinger G, Lauche K (Hrsg) Human Factors: Psychologie sicheren Handelns in Risikobranchen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 3–18

    Chapter  Google Scholar 

  3. Busch H‑J, Schmid B, Kron J et al (2020) Freiburg cardiac arrest receiving team (CART) : interdisciplinary solution for the acute management of non-traumatic out-of-hospital cardiac arrest. Med Klin Intensivmed Notfmed 115:292–299. https://doi.org/10.1007/s00063-019-0598-z

    Article  Google Scholar 

  4. Cooper GE, White MD, Lauber JK (1980) Resource management on the flightdeck, NASA. Industry Workshop, NASA CP-2120. NASA,

    Google Scholar 

  5. Gaba DM (2010) Crisis resource management and teamwork training in anaesthesia. Br J Anaesth 105:3–6. https://doi.org/10.1093/bja/aeq124

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Gaba DM (2010) The pharmaceutical analogy for simulation: a policy perspective. Simul Healthc 5:5–7. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3181c75ddb

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Gaba DM, Howard SK, Fish KJ et al (2001) Simulation-based training in anesthesia crisis resource management (ACRM): a decade of experience. Simul Gaming 32:175–193. https://doi.org/10.1177/104687810103200206

    Article  Google Scholar 

  8. Gräff I, Passauer-Baierl S, Thiessen N et al (2014) Bonner Schockraummanagement-Kurs. Notfall Rettungsmed 17:59–65. https://doi.org/10.1007/s10049-013-1813-8

    Article  Google Scholar 

  9. Gross B, Rusin L, Kiesewetter J et al (2019) Crew resource management training in healthcare: a systematic review of intervention design, training conditions and evaluation. BMJ Open 9:e25247. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-025247

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Haerkens MH, Jenkins DH, van der Hoeven JG (2012) Crew resource management in the ICU: the need for culture change. Ann Intensive Care 2:39. https://doi.org/10.1186/2110-5820-2-39

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Häske D, Gliwitzky B, Semmel T et al (2013) Advanced Medical Life Support (AMLS). Notfall Rettungsmed 16:611–616. https://doi.org/10.1007/s10049-013-1793-8

    Article  Google Scholar 

  12. Helmreich RL, Merritt AC, Wilhelm JA (1999) The evolution of crew resource management training in commercial aviation. Int J Aviat Psychol 9:19–32. https://doi.org/10.1207/s15327108ijap0901_2

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Hofinger G (2018) Human Factors für Simulatortrainings: Grundlegende Konzepte – Klinische Anwendung. In: St. Pierre Breuer MG (Hrsg) Simulation in der Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg https://doi.org/10.1007/978-3-662-54566-9_14

    Chapter  Google Scholar 

  14. https://www.erc.edu/courses/advanced-life-support

  15. https://international.heart.org/de/our-courses/acls-provider-course

  16. https://amls.dbrd.de

  17. http://www.atls-kurs.de/de/startseite_atls.html

  18. https://www.erc.edu/courses/european-trauma-course

  19. https://fortbildung.auc-online.de/1/hott.html

  20. Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America (2000) To err is human: building a safer health system. National Academies Press, Washington (DC)

    Google Scholar 

  21. Lang B, Ruppert M, Schneibel W, Urban B (2010) Teamtraining in der Luftrettung. Notfall Rettungsmed 13:368–374. https://doi.org/10.1007/s10049-009-1274-2

    Article  Google Scholar 

  22. Leape LL (1994) Error in medicine. JAMA 272:1851–1857. https://doi.org/10.1001/jama.1994.03520230061039

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Lei C, Palm K (2020) Crisis resource management training in medical simulation. StatPearls, Treasure Island

    Google Scholar 

  24. Meneer J (2012) Why crisis resource management and evidence-based medicine make uncomfortable bedfellows. Emerg Med Australas 5:581. https://doi.org/10.1111/j.1742-6723.2012.01566.x

    Article  Google Scholar 

  25. National Transportation Safety Board (2010) Loss of Thrust in Both Engines After Encountering a Flock of Birds and Subsequent Ditching on the Hudson River, US Airways Flight 1549, Airbus A320-214, N106US, Weehawken, New Jersey, January 15, 2009. Aircraft Accident Report NTSB/AAR-10 /03. Washington, DC. https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/AAR1003.pdf. Zugegriffen: 14. Dezember 2020

  26. Oberfrank SM, Rall M, Dieckmann P et al (2019) Avoiding patient Harm in anesthesia: human performance and patient safety. In: Grooper M, Eriksson L, Fleisher L et al (Hrsg) Miller’s Anesthesia, 9. Aufl. Bd. 2. Elsevier, Philadelphia

    Google Scholar 

  27. O’Dea A, O’Connor P, Keogh I (2014) A meta-analysis of the effectiveness of crew resource management training in acute care domains. Postgrad Med J 90:699–708. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2014-132800

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Rall M (2013) Human Factors und CRM: Eine Einführung. In: St. Pierre M, Breuer G (Hrsg) Simulation in der Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg

    Google Scholar 

  29. Rall M, Lackner CK (2010) Crisis resource management (CRM). Notfall Rettungsmed 13:349–356

    Article  Google Scholar 

  30. Rall M, Oberfrank S (2013) „Human factors“ und „crisis resource management“. Unfallchirurg 116:892–899. https://doi.org/10.1007/s00113-013-2447-5

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Reason J (2000) Human error: models and management. BMJ 320:768–770

    Article  CAS  Google Scholar 

  32. Ritzmann S (2012) Entwicklung und Evaluation von Crew-Resource-Management-Training für Flight-Attendants. Pabst, Lengrich

    Google Scholar 

  33. Ruesseler M, Weinlich M, Müller MP et al (2010) Simulation training improves ability to manage medical emergencies. Emerg Med J 27:734–738. https://doi.org/10.1136/emj.2009.074518

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Scholz KH, Andresen D, Böttiger BW et al (2017) Qualitätsindikatoren und strukturelle Voraussetzungen für Cardiac-Arrest-Zentren – Deutscher Rat für Wiederbelebung/German Resuscitation Council (GRC). Med Klin Intensivmed Notfmed 112:459–461. https://doi.org/10.1007/s00063-017-0299-4

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Stelfox HT, Palmisani S, Scurlock C et al (2006) The “To Err is Human” report and the patient safety literature. Bmj Qual Saf 15:174–178. https://doi.org/10.1136/qshc.2006.017947

    Article  CAS  Google Scholar 

  36. Weinger MB, Pantiskas C, Wiklund ME, Carstensen P (1998) Incorporating human factors into the design of medical devices. JAMA 280:1484. https://doi.org/10.1001/jama.280.17.1484-a

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christoph Kersten.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Kersten, K. Fink, G. Michels und H.-J. Busch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

G. Michels, Eschweiler

Die ursprüngliche Online-Version dieses Artikels wurde überarbeitet: Der englische Titel des Beitrags wurde korrigiert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kersten, C., Fink, K., Michels, G. et al. Crew Resource Management im Schockraum. Med Klin Intensivmed Notfmed 116, 377–388 (2021). https://doi.org/10.1007/s00063-021-00808-1

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-021-00808-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation