Summary
The purpose of this paper is to define the criteria for the differential diagnosis of trauma following resuscitation and road accidents. To this end, 311 cases of thoracic and epigastric trauma were selected from the 2893 medico-legal autopsies carried out between 1979 and 1982 at the Institute of Forensic Medicine of the University of Heidelberg. Cardiopulmonary resuscitation had to be considered as the cause of trauma in 140 of these, but 45 of this group were excluded from further evaluation as they had been the victims of blunt trauma and no clear-cut distinction was possible between trauma resulting from an accident and trauma resulting from resuscitation. Thus, we were left with 95 cases of internal injury that presented as emergencies and in whom death followed resuscitation, as a group for comparison with 171 road accident victims who had not received cardiopulmonary resuscitation. Rib fractures, predominantly on the left side, were established in half the cases resuscitated, sternal fractures also being found in one-third of these victims. Bleeding at various sites, including hematothorax, was rare, with an incidence of 15%, thus making it highly unlikely that serious traumas caused by resuscitation were a major factor in the cause of death. This paper encompasses an extensive discussion on serious injuries, such as aortic and gastric ruptures, in this connection.
Zusammenfassung
Zur Erarbeitung von Kriterien zur Differentialdiagnose von Unfall- und Reanimationstraumen wurden aus 2893 Sektionsfällen des Rechtsmedizinischen Institutes der Universität Heidelberg der Jahre 1979–1982 311 Patienten mit Thorax- und Oberbauchtraumen ausgewählt; bei 140 Patienten mußten Traumen als Folge von cardiopulmonalen Reanimationen in Betracht gezogen werden. 45 Fälle hiervon wurden bei der weiteren Bearbeitung nicht berücksichtigt, da es sich um Unfälle handelte, bei denen eine eindeutige Unterscheidung zwischen Unfall- und Reanimations-Verletzung nicht möglich war. Es blieben somit 95 internistische Notfälle als Vergleichskollektiv für 171 Verkehrsunfalltote ohne Reanimation. Bei der Hälfte der Reanimationen waren Rippenfrakturen vorzugsweise linksseitig nachweisbar, ein Drittel boten Sternalfrakturen. Blutungen unterschiedlicher Lokalisation einschließlich Hämatothorax (ca. 15%) waren selten. Schwere, als Todesursache konkurrierende Reanimationstraumen gehören zu den ungewöhnlichen Ausnahmen. Ausführlich diskutiert werden in diesem Zusammenhang Aorten- und Magenrupturen.
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Herrn Prof. Dr. St. P. Berg zum 65. Geburtstag gewidmet
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Bode, G., Joachim, H. Zur Differentialdiagnose von Unfall- und Reanimationstraumen. Z Rechtsmed 98, 19–32 (1987). https://doi.org/10.1007/BF00200382
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00200382