Skip to main content

Partizipative Forschung

  • Chapter
  • First Online:

Zusammenfassung

Um einen Überblick über den Forschungsstil der partizipativen Forschung zu ermöglichen, wird zunächst die Entstehungsgeschichte nachgezeichnet, die stark durch einen politischen Anspruch geprägt ist. Das gleichberechtigte Miteinander der unterschiedlichen Forschungspartner/innen und die Analyse der Machtstrukturen stellen zentrale Elemente dar. Die Eröffnung eines kommunikativen Raumes, in dem Perspektivenverschränkung und Selbstreflexion möglich sind, wird daher als Ort der gemeinsamen Forschung angestrebt. Dafür ist es auch notwendig, die Kontextbedingungen der Forschung kontinuierlich zu reflektieren. Sowohl Datenerhebung als auch Datenauswertung sollen im Idealfall gemeinsam stattfinden. In diesem Rahmen kann sich dann ein spiralförmiger Forschungsprozess entwickeln, der so lange fortgesetzt wird, bis ein für alle Teilnehmenden befriedigendes Ergebnis erreicht ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   139.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD   149.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Literatur

  • Akom, A., Shah, A., & Nakai, A. (2014). Visualizing change: Using technology and participatory research to engage youth in urban planning and health promotion. In H. R. Hall, C. Robinson & A. Kohli (Hrsg.), Uprooting urban America. Multidisciplinary perspectives on race, class and gentrification (S. 93–106). New York: Lang.

    Google Scholar 

  • Allert, T., Dausien, B., Mey, G., Reichertz, J., & Riemann, G. (2014). Forschungswerkstätten – Programme, Potenziale, Probleme, Perspektiven. Eine Diskussion. In G. Mey & K. Mruck (Hrsg.), Qualitative Forschung: Analysen und Diskussionen (S. 291–316). Wiesbaden: Springer VS.

    Google Scholar 

  • Altrichter, H., & Gstettner, P. (1993). Aktionsforschung – ein abgeschlossenes Kapitel in der Geschichte der deutschen Sozialwissenschaft? Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau, 16, 67–75.

    Google Scholar 

  • Argyris, C., & Schön, D. A. (1974). Theory in practice. Increasing professional effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Arnstein, S. (1969). A ladder of citizen participation. Journal of the American Institute of Planers, 4, 216–224.

    Google Scholar 

  • Beerlage, I., & Fehre, E.-M. (1989). Praxisforschung zwischen Intuition und Institution. Tübingen: DGVT.

    Google Scholar 

  • Bergold, J. (2000). Über die Affinität zwischen qualitativen Methoden und Gemeindepsychologie. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Art. 28. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002283. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Bergold, J., & Hermann, A. (2006). Participatory strategies in community psychology research. Methodological considerations. Vortrag „Sixth European Conference on Community Psychology“, Opole, Polen.

    Google Scholar 

  • Bergold, J., & Thomas, S. (2010). Gemeinsam forschen – Partizipative Forschung im St. Ursulaheim in Offenburg. Wohnunglos, 52(2), 52–57.

    Google Scholar 

  • Bergold, J., & Thomas, S. (2012). Partizipative Forschungsmethoden: Ein methodischer Ansatz in Bewegung. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 13(1), Art. 30. Zugegriffen am 10.01.2016.

    Google Scholar 

  • Boog, B. W. (2003). The emancipatory character of action research, its history and the present state of the art. Journal of Community & Applied Social Psychology, 13(6), 426–438.

    Google Scholar 

  • Breuer, F. (2003). Subjekthaftigkeit der sozial-/wissenschaftlichen Erkenntnistätigkeit und ihre Reflexion: Epistemologische Fenster, methodische Umsetzungen [44 Absätze]. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 4(2), Art. 25. http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0302258. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Bourdieu, P. (2002). Ein soziologischer Selbstversuch. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Burkart, T., Kleining, G., & Witt, H. (Hrsg.). (2010). Dialogische Introspektion: Ein gruppengestütztes Verfahren zur Erforschung des Erlebens. Wiesbaden: VS.

    Google Scholar 

  • Caspari, A. (2006). Partizipative Evaluationsmethoden – zur Entmystifizierung eines Begriffs in der Entwicklungszusammenarbeit. In U. Flick (Hrsg.), Qualitative Evaluationsforschung. Konzepte, Methoden, Umsetzungen (S. 365–384). Reinbek: Rowohlt.

    Google Scholar 

  • Chambers, R. (2008). PRA, PLA and pluralism: Practice and theory. In P. Reason & H. Bradbury (Hrsg.), The Sage handbook of action research. Participative inquiry and practice (S. 297–318). London: Sage.

    Google Scholar 

  • Clark, A. (2010). Young Children as protagonists and the role of participatory, visual methods in engaging multiple perspectives. American Journal of Community Psychology, 46, 115–123.

    PubMed  Google Scholar 

  • Cook, T., & Inglis, P. (2012). Participatory research with men with learning disability: Informed consent. Tizard Learning Disability Review, 17(2), 92–101.

    Google Scholar 

  • Dentith, A. M., Measor L., & O’Malley, M.P. (2012). The research imagination amid dilemmas of engaging young people in critical participatory work. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 13(1), Art. 17. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1201176. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Hrsg.). (2017). The Sage handbook of qualitative research (5. Aufl.). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Devereux, G. (1976). Angst und Methode in den Verhaltenswissenschaften. Frankfurt: Suhrkamp. [Orig. 1967].

    Google Scholar 

  • Ellis, Carolyn; Adams, Tony E., & Bochner, Arthur P. (2010). Autoethnography: An overview. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 12(1), Art. 10. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1101108. Zugegriffen am 05.04.2017.

  • Fals-Borda, O., & Rahman, M. A. (Hrsg.). (1991). Preface. In Action and knowledge: Breaking the monopoly with participatory action research (S. vii–viii). New York: Doubleday.

    Google Scholar 

  • Fetterman, D. M. (2002). Empowerment evaluation: Building communities of practice and a culture of learning. American Journal of Community Psychology, 30(1), 89–102.

    PubMed  Google Scholar 

  • Finlay, L. (2002). „Outing“ the researcher: The provenance, principles and practice of reflexivity. Qualitative Health Research, 12, 531–545.

    PubMed  Google Scholar 

  • Flick, U. (2009). Qualitative Methoden in der Evaluationsforschung. Zeitschrift für Qualitative Forschung, 10(1), 9–18.

    Google Scholar 

  • Flick, U. (2010). Gütekriterien in der qualitativen Forschung. In G. Mey & K. Mruck (Hrsg.), Handbuch der qualitativen Forschung (S. 395–407). Wiesbaden: VS.

    Google Scholar 

  • Frisby, W., Maguire, P., & Reid, C. (2009). The ‚f‘ word has everything to do with it. How feminist theories inform action research. Action Research Volume, 7(1), 113–129.

    Google Scholar 

  • Gaventa, J., & Cornwall, A. (2001). Power and knowledge. In P. Reason & H. Bradbury (Hrsg.), Handbook of action research: Participative inquiry and practice (S. 70–80). London: Sage.

    Google Scholar 

  • Gergen, K. J. (2003). Action research and orders of democracy. Action Research, 1, 39–56.

    Google Scholar 

  • Goeke, S., & Kubanski, D. (2012). Menschen mit Behinderungen als GrenzgängerInnen im akademischen Raum – Chancen partizipatorischer Forschung. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 13(1), Art. 6. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs120162. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Guta, A., Strike, C., Flicker, S., Murray, S. J., Upshur, R., & Myers, T. (2014). Governing through community-based research: Lessons from the Canadian HIV research sector. Social Science & Medicine, 123, 250–261.

    Google Scholar 

  • Harding, S. (1986). The science question in feminism. Ithaca: Cornell University Press.

    Google Scholar 

  • Haubrich, K. (2009). Sozialpolitische Innovation ist möglich. Die Entwicklung der rekonstruktiven Programmtheorie-Evaluation am Beispiel der Modellförderung in der Kinder- und Jugendhilfe. Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • Hedderich, I., Egloff, B., & Zahnd, R. (Hrsg.). (2015). Biografie Partizipation Behinderung. Theoretische Grundlagen und eine partizipative Forschungsstudie. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

    Google Scholar 

  • Heiner, M. (Hrsg.). (1988). Praxisforschung in der sozialen Arbeit. Freiburg: Lambertus.

    Google Scholar 

  • Hermann, A., Partenfelder, F., Raabe, S., Riedel, B., & Ruszetzki, R. (2004). „Miteinander statt übereinander“ Ergebnisse einer Begleitstudie zum Weddinger Psychoseseminar und Erfahrungen mit der Forschungspartizipation von Psychoseerfahrenen. Journal für Psychologie, 12(4), 295–325.

    Google Scholar 

  • Israel, B. A., Schulz, A. J., Parker, E. A., & Becke, A. B. (1998). Review of community-based research: Assessing partnership approaches to improve public health. Annual Review of Public Health, 19, 173–202.

    PubMed  Google Scholar 

  • Jones, K., Gergen, M., Guiney Yallop, J. J., Lopez de Vallejo, I., Roberts, B., & Wright, P. (Hrsg.). (2008). Performative Sozialwissenschaft. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 9(2). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/issue/view/10. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The action research planner. Doing critical participatory action research. Singapore: Springer.

    Google Scholar 

  • Kleining, G. (1995). Lehrbuch Entdeckende Sozialforschung. Band I. Von der Hermeneutik zur qualitativen Heuristik. Weinheim: Beltz/PVU.

    Google Scholar 

  • Krämer, U. M., & Rose, D. (2017). Wie Psychiatrie-Erfahrene Forschungsprozesse gestalten. Geschichte und Methoden der Nutzer-geleiteten partizipativen Forschung in englischsprachigen Ländern. Sozialpsychiatrische Informationen, 47, 38–42.

    Google Scholar 

  • Lewin, K. (1963). Feldtheorie in den Sozialwissenschaften. Bern: Huber.

    Google Scholar 

  • Liamputtong, P., & Rumbold, J. (Hrsg.). (2008). Knowing differently: Arts-based and collaborative research methods. New York: Nova Science Publishers.

    Google Scholar 

  • Lykes, M. B., & Hershberg R. M. (2019). Participatory action research and feminisms: Social inequalities and transformative Praxis. In S. N. Hesse-Biber (Hrsg.), Handbook of feminist research: Theory and praxis (S. 331–367).Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Lykes, M. B., & Scheib, H. (2015). The artistry of emancipatory practice: photovoice, creative techniques, and feminist anti-racist participatory action research. In H. Bradbury (Hrsg.), The Sage handbook of action research (3. Aufl., S. 131–142). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Markard, M. (2000). Kritische Psychologie: Methodik vom Standpunkt des Subjekts. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 1(2), Art. 19. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002196. Zugegriffen am 05.04.2017.

  • McCartan, C., Schubotz, D., & Murphy, J. (2012). The self-conscious researcher – Post-modern perspectives of participatory research with young people. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 13(1), Art. 9. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs120192. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Mohammed, S., Muhammed, H., Zalewski, I., & Thomas, S. (2019). Zur Partizipation von geflüchteten Jugendlichen im Peer-Forschungsprojekt „Neu in Deutschland“: Ein Multilog zwischen Berufs- und Co-Forschenden. In M. Köttig & D. Röh D. (Hrsg.), Soziale Arbeit in der Demokratie – Demokratieförderung in der Sozialen Arbeit. Theoretische Analysen, gesellschaftliche Herausforderungen und Reflexionen zur Demokratieförderung und Partizipation (S. 185–195). Opladen: Barbara Budrich.

    Google Scholar 

  • Moreno, J. L. (1934). Who shall survive? A new approach to the problem of human interrelations. Washington, DC: Nervous and Mental Disease Publishing.

    Google Scholar 

  • Moser, H. (2008). Aktionsforschung unter dem Dach der Praxisforschung: Methodologische Herausforderungen und Lösungsansätze. In H. von Unger & M. T. Wright (Hrsg.), „An der Schnittstelle von Wissenschaft und Praxis“ – Dokumentation einer Tagung zu partizipativer Forschung in Public Health (S. 58–66). Berlin: Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung. http://bibliothek.wzb.eu/pdf/2008/i08-307.pdf. Zugegriffen am 10.01.2016.

    Google Scholar 

  • Moser, H. (2015). Instrumentenkoffer für die Praxisforschung. Eine Einführung. Freiburg i.B.: Lambertus.

    Google Scholar 

  • Mruck, K., & Mey, G. (1998). Selbstreflexivität und Subjektivität im Auswertungsprozeß biographischer Materialien – zum Konzept einer „Projektwerkstatt qualitativen Arbeitens“ zwischen Colloquium, Supervision und Interpretationsgemeinschaft. In G. Jüttemann & H. Thomae (Hrsg.), Biographische Methoden in den Humanwissenschaften (S. 284–306). Weinheim: Beltz/PVU.

    Google Scholar 

  • Mruck, K., & Mey, G. (2010). Grounded theory and reflexivity. In A. Bryant & K. Charmaz (Hrsg.), The Sage handbook of grounded theory (S. 487–510). London: Sage.

    Google Scholar 

  • Naidu, T., & Sliep, Y. (2011). Contextual reflexivity: Towards contextually relevant research with South African HIV/AIDS home-based care volunteers. International Journal of Qualitative Methods, 10, 431–443.

    Google Scholar 

  • Reason, P., & Bradbury, H. (Hrsg.). (2008). The Sage handbook of action research. Participative inquiry and practice. London: Sage.

    Google Scholar 

  • Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I., & Montero, M. (Hrsg.). (2001). International community psychology. History and theories. New York: Springer.

    Google Scholar 

  • Russo, J. (2012). Survivor-controlled research: A new foundation for thinking about psychiatry and mental health. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 13(1), Art. 8. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs120187. Zugegriffen am 05.04.2017.

  • Sauer, M., Thomas, S., & Zalewski, I. (2018). Potentiale und Fallstricke von Peer-Research-Groups im Rahmen partizipativer Forschung mit unbegleiteten minderjährigen Geflüchteten. In C. Frank, M. Jooß-Weinbach, S. Loick Molina & G. Schoyerer (Hrsg.), Der Weg zum Gegenstand in der Kinder- und Jugendhilfeforschung: Methodologische Herausforderungen für qualitative Zugänge (S. 222–244). Weinheim: Beltz/Juventa.

    Google Scholar 

  • Schreier, M. (2017). Kontexte qualitativer Sozialforschung: Arts-Based Research, Mixed Methods und Emergent Methods. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 18(2), Art. 6. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs170263. Zugegriffen am 05.04.2017.

  • Selvini Palazzoli, M., Anolli, L., Di Blasio, P., Giossi, L., Pisano, J., & Ricci, C. (1984). Hinter den Kulissen der Organisation. Stuttgart: Klett-Cotta.

    Google Scholar 

  • Sense, A. J. (2006). Driving the bus from the rear passenger seat: Control dilemmas of participative action research. International Journal of Social Research Methodology, 9(1), 1–13.

    Google Scholar 

  • Steinke, I. (1999). Kriterien qualitativer Forschung. Ansätze zur Bewertung qualitativ-empirischer Sozialforschung. Weinheim: Juventa.

    Google Scholar 

  • Unger, H. von (2012). Partizipative Gesundheitsforschung: Wer partizipiert woran? Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 13(1), Art. 7. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs120176. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Unger, H. von (2014). Partizipative Forschung. Einführung in die Forschungspraxis. Wiesbaden: Springer VS.

    Google Scholar 

  • Wadsworth, Y. (1998). What is participatory action research? Action Research International. http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/ari/p-ywadsworth98.html. Zugegriffen am 10.01.2016.

  • Wallerstein, N., & Duran, B. (2010). Community-based participatory research contributions to intervention research: The intersection of science and practice to improve health equity. American Journal of Public Health, Supplement 1, 100(S1).

    Google Scholar 

  • Wang, C., & Burris, M. A. (1997). Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment. Health Education & Behavior, 24(3), 369–387. https://doi.org/10.1177/109019819702400309.

  • Wöhrer, V., Arztmann, D., Wintrsteller, T., Harrasser, D., & Schneider, K. (2017). Partizipative Aktionsforschung mit Kindern und Jugendlichen. Von Schulsprachen, Liebesorten und anderen Forschungsdingen. Wiesbaden: Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13781-6.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Jarg Bergold .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Bergold, J., Thomas, S. (2020). Partizipative Forschung. In: Mey, G., Mruck, K. (eds) Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie. Springer, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-26887-9_25

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-26887-9_25

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-26886-2

  • Online ISBN: 978-3-658-26887-9

  • eBook Packages: Psychology (German Language)

Publish with us

Policies and ethics