Skip to main content

Zusammenfassung

Lange Zeit standen offene Fragen in standardisierten Interviews eher im Hintergrund, da die Erhebung und insbesondere die Analyse als sehr aufwändig im Vergleich zum Zugewinn an Information galten. Mit dem Aufkommen von Online-Umfragen wird die Erhebung von offenen Fragen aber deutlich erleichtert, denn diese können hier kostengünstiger erhoben werden und stehen unmittelbar danach für die Auswertung zur Verfügung.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 99.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Dillman, Don A./Christian, Leah M. (2005): Survey mode as a source of instability in responses across surveys. In: Field Methods 17: 30-52

    Article  Google Scholar 

  • Früh, Werner (2011): Inhaltsanalyse. Theorie und Praxis. Konstanz: UVK Medien

    Google Scholar 

  • Giorgetti, Daniela/Sebastiani, Fabrizio (2003): Automatic survey coding by multiclass text categorization techniques. In: Journal of the American Society for Information Science and Technology 54: 1269-1277

    Article  Google Scholar 

  • Holland, Jennifer L./Christian, Leah M. (2009): The influence of topic interest and interactive probing on responses to open-ended questions in web surveys. In: Social Science Computer Review 27: 197-212

    Article  Google Scholar 

  • Kronberger, Nicole/Wagner, Wolfgang (2002): Keywords in Context. Statistical analysis of text features. In: Bauer, Martin W./Gaskell, George (Hg.): Qualitative researching with text, image and sound. A practical Handbook. Thousand Oaks, CA: Sage, 299-317

    Google Scholar 

  • Krosnick, Jon A./Presser, Stanley (2010): Question and questionnaire design. In: Marsden, Peter V./Wright, James D. (Hg.): Handbook of survey research. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited, 263-314

    Google Scholar 

  • Porst, Rolf (2011): Fragebogen. Ein Arbeitsbuch. Wiesbaden: VS Verlag

    Book  Google Scholar 

  • Roberts, Margaret E./Stewart, Brandon M./Tingley, Dustin/Lucas, Christopher/Leder- Luis, Jetson/ Gadarian, Shana Kushner/Albertson, Bethany/Rand, David G. (2014): Structural topic models for open-ended survey responses. In: American Journal of Political Science, 58(4), 1064-1082

    Article  Google Scholar 

  • Schonlau, Matthias/Couper, Mick P. (2016): Semi-automated categorization of open-ended questions. In: Survey Research Methods 10: 143-152

    Google Scholar 

  • Züll, Cornelia/Scholz, Evi/Schmitt, Hermann (2010): Kategorienschema für die Vercodung von Assoziationen mit den politischen Richtungsbegriffen „links“ und „rechts“. GESIS Technical Report 2010/19. Bonn: GESIS

    Google Scholar 

  • Züll, Cornelia/Mohler, Peter P. (2001): Computerunterstützte Inhaltsanalyse. Codierung und Analyse von Antworten auf offene Fragen. GESIS-How-To-Reihe 8. Mannheim: GESIS

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Cornelia Züll .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2019 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Züll, C., Menold, N. (2019). Offene Fragen. In: Baur, N., Blasius, J. (eds) Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21308-4_59

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-21308-4_59

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-21307-7

  • Online ISBN: 978-3-658-21308-4

  • eBook Packages: Social Science and Law (German Language)

Publish with us

Policies and ethics