Skip to main content
Log in

Insomnien bei Kindern und Jugendlichen

Ursachen, Diagnostik und Therapie

Insomnia in children and adolescents

Causes, diagnostics and therapy

  • Leitthema
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Insomniespezifische Symptome wie Ein- und Durchschlafprobleme treten bei Kindern und Jugendlichen häufig auf. Betroffene leiden oft unter diversen Tagesbeeinträchtigungen, wie Konzentrationsproblemen, schlechten Schulleistungen, Stimmungseinbußen bis hin zu Aggressivität.

Material und Methode

Um eine mögliche Insomnie diagnostizieren zu können, wurden entsprechende Instrumente entwickelt und validiert. Hilfreiche sowie in Studien erprobte Methoden zur Behandlung der Schlafproblematik und die Ergebnisse zur Wirksamkeit werden dargestellt.

Ergebnisse

In den letzten Jahren wurden altersangepasste Schlaftrainings entwickelt und in verschiedenen Studien auf ihre Wirksamkeit überprüft. Im Mini-KiSS-Programm (Schlafstörungsprogramm für junge Kinder mit Schlafschwierigkeiten) erhalten Eltern von Kindern im Alter zwischen 6 Monaten und 4 Jahren in 6 Gruppensitzungen Hilfe im Umgang mit dem Schlafproblem ihrer Kinder. Das KiSS-Programm für Kinder zwischen 5 und 10 Jahren gibt sowohl den Kindern als auch deren Eltern in jeweils 3 Gruppensitzungen Anregungen und Hilfestellungen für den Umgang mit den Schlafproblemen der Kinder. Jugendliche im Alter von 11 bis 17 Jahren erhalten im JuSt-Programm (Programm für Jugendliche mit Schlafstörungen) in 5 Gruppensitzungen Informationen, wie sie mit ihrem Schlafproblem und damit assoziierten Themen umgehen und die Schlafprobleme überwinden können. Die Eltern der Jugendlichen werden in einer Gruppensitzung über die Inhalte des JuSt-Trainings informiert und bekommen Tipps für den Umgang mit dem Schlafproblem ihrer Kinder.

Schlussfolgerung

Schlafprobleme im Kindes- und Jugendalter sollten möglichst frühzeitig erkannt und behandelt werden. Altersadäquate Behandlungskonzepte, basierend auf KVT-I-Methoden, die in diversen Studien ihre Wirksamkeit belegt haben, stehen zur Verfügung.

Abstract

Background

Children and adolescents have a high frequency of insomnia-specific symptoms, such as problems of initiating and maintaining sleep. Those affected often suffer from various daytime impairments, such as concentration problems, poorer school achievements, moodiness and even aggressiveness.

Material and methods

Various instruments have been developed and validated to diagnose possible insomnia. Treatment methods for sleep problems which are helpful and have been validated in studies and efficacy results are presented.

Results

In recent years, various age-adjusted sleep training programs were developed and tested for efficacy in several studies. In the Mini-KiSS program parents with children aged between 6 months and 4 years receive help in 6 group sessions about how to deal with the sleeping problems of their children. The KiSS program was developed for children between 5 and 10 years old and their parents where both the parents and the children each participate in 3 group sessions for motivation and support in dealing with the sleep problems of the children. Adolescents between 11 and 17 years old participate in 5 group sessions in the JuSt program where they receive information on how to handle their sleep problem and the associated topics and how to overcome the sleep problem. In one group session the parents of adolescents receive information about the content of the JuSt training and tips on how to deal with the child’s sleep problem.

Conclusion

It is important to recognize and treat sleep problems in children and adolescents at an early stage. Age-adjusted treatment concepts based on cognitive behavioral therapy (CBT-I) methods are available, which have shown their efficacy in a diversity of studies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Leitlinien zur Diagnostik und Therapie von psychischen Störungen im Säuglings-, Kindes- und Jugendalter für kindliche Schlafstörungen der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, http://www.awmf.org/leitlinien/aktuelle-leitlinien/ll-liste/deutsche-gesellschaft-fuer-kinder-und-jugendpsychiatrie-psychosomatik-und-psychotherapie.html. Zugegriffen: 29 Sept 2015.

  2. Schlarb AA, Gulewitsch MD, Weltzer V, Ellert U, Enck P (2015) Sleep duration and sleep problems in a representative sample of German children and adolescents. Health 07:1397–1408. doi:10.4236/health.2015.711154

    Article  Google Scholar 

  3. Kraenz S, Fricke L, Wiater A, Mitschke A, Breuer U, Lehmkuhl G (2003) Schlafprobleme bei Schulanfängern: Erste Ergebnisse der Studie „Gesunder Schlaf für Kölner Kinder“. Kinder Jugendarzt 34:562–569

    Google Scholar 

  4. Owens JA, Spirito A, McGuinn M, Nobile C (2000) Sleep habits and sleep disturbance in elementary school-aged children. J Dev Behav Pediatr 21:27–36

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Schlarb A (2012) JuSt – Therapeutenmanual: Das Training für Jugendliche ab 11 Jahren mit Schlafstorungen. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  6. Schlarb AA, Liddle CC, Hautzinger M (2011) JuSt – a multimodal program for treatment of insomnia in adolescents: a pilot study. Nat Sci Sleep 3:13–20. doi:10.2147/NSS.S14493

    PubMed  Google Scholar 

  7. Schlarb AA, Brandhorst I, Jäger S, Lollies F (2016) Emotionsregulation und Schlaf bei jungen Kindern – gibt es Zusammenhänge? Aktuelle Kinderschlafmedizin, Kleanthes

  8. Velten-Schurian K, Hautzinger M, Poets CF, Schlarb AA (2010) Association between sleep patterns and daytime functioning in children with insomnia: the contribution of parent-reported frequency of night waking and wake time after sleep onset. Sleep Med 11:281–288. doi:10.1016/j.sleep.2009.03.012

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Zschoche M, Schlarb AA (2015) Is there an association between insomnia symptoms, aggressive behavior, and suicidality in adolescents? Adolesc Health Med Ther 6:29–36. doi:10.2147/AHMT.S76511

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Schlarb AA (2011) Psychoedukation und Schlafhygiene. In: Wiater A, Lehmkuhl G (Hrsg) Handbuch Kinderschlaf: Grundlagen, Diagnostik und Therapie organischer und nichtorganischer Schlafstörungen. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  11. Schlarb AA, Schwerdtle B, Hautzinger M (2010) Validation and psychometric properties of the German version of the Children’s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ-DE). Somnologie (Berl) 14:260–266. doi:10.1007/s11818-010-0495-4

    Article  Google Scholar 

  12. Bruni O, Ottaviano S, Guidetti V, Romoli M, Innocenzi M, Cortesi F, Giannotti F (1996) The Sleep Disturbance Scale for Children (SDSC). Construction and validation of an instrument to evaluate sleep disturbances in childhood and adolescence. J Sleep Res 5:251–261

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Schwerdtle B, Kanis J, Kahl L, Kubler A, Schlarb AA (2012) Children’s sleep comic: development of a new diagnostic tool for children with sleep disorders. Nat Sci Sleep 4:97–102. doi:10.2147/NSS.S33127

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Schwerdtle B, Kanis J, Kubler A, Schlarb AA (2016) The children’s sleep comic: psychometrics of a self-rating instrument for childhood insomnia. Child Psychiatry Hum Dev 47:53–63. doi:10.1007/s10578-015-0542-2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Schwerdtle B, Roeser K, Kübler A, Schlarb AA (2010) Validierung und psychometrische Eigenschaften der deutschen Version des Sleep Self Report (SSR-DE). Somnologie (Berl) 14:267–274. doi:10.1007/s11818-010-0496-3

    Article  Google Scholar 

  16. Lehmkuhl G, Alexandru Agache A, Alfer D, Fricke-Oerkermann L, Tielsch C, Mitschke A, Schäfermeier E, van der Stouwe J, Wiater A (2015) SI-KJ. Schlafinventar für Kinder und Jugendliche. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  17. Schlarb A, Hust C, Hautzinger M (2009) Insomnie bei Jugendlichen. Psychologische Einflussfaktoren und Empfehlungen zur Diagnostik im pädiatrischen Alltag. Pädiatr Prax 74:419–430

    Google Scholar 

  18. Adachi Y, Sato C, Nishino N, Ohryoji F, Hayama J, Yamagami T (2009) A brief parental education for shaping sleep habits in 4‑month-old infants. Clin Med Res 7:85–92. doi:10.3121/cmr.2009.814

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Morgenthaler TI, Owens J, Alessi C, Boehlecke B, Brown TM, Coleman J Jr et al (2006) Practice parameters for behavioral treatment of bedtime problems and night wakings in infants and young children. Sleep 29:1277–1281

    PubMed  Google Scholar 

  20. Owens J, Maxim R, McGuinn M, Nobile C, Msall M, Alario A (1999) Television-viewing habits and sleep disturbance in school children. Pediatrics 104:e27. doi:10.1542/peds.104.3.e27

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Steinhausen H (1993) Handbuch Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin bei Kindern und Jugendlichen. BeltzPVU, Weinheim

    Google Scholar 

  22. Moore BA, Friman PC, Fruzzetti AE, MacAleese K (2007) Brief report: evaluating the Bedtime Pass Program for child resistance to bedtime – a randomized, controlled trial. J Pediatr Psychol 32:283–287. doi:10.1093/jpepsy/jsl025

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Kuhn BR, Elliott AJ (2003) Treatment efficacy in behavioral pediatric sleep medicine. J Psychosom Res 54:587–597. doi:10.1016/S0022-3999(03)00061-8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Means MK, Lichstein KL, Epperson MT, Johnson CT (2000) Relaxation therapy for insomnia: nighttime and day time effects. Behav Res Ther 38:665–678. doi:10.1016/S0005-7967(99)00091-1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Schlarb AA (2014) KiSS: Das Training für Kinder von 5 bis 10 Jahren mit Schlafstörungen. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  26. Schlarb AA, Bihlmaier I, Velten-Schurian K, Poets C-F, Hautzinger M (2016) Short- and long-term effects of CBT-I in groups for school-age children suffering from chronic insomnia: the KiSS-program. Behavioral Sleep Medicine. doi:10.1080/15402002.2016.1228642

  27. Schlarb A (2013) Mini-KiSS-Therapeutenmanual. Das Elterntraining für Kinder bis 4 Jahre mit Schlafstörungen. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  28. Cordi MJ, Schlarb AA, Rasch B (2014) Deepening Sleep by Hypnotic Suggestion. Sleep. doi:10.5665/sleep.3778

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  29. Schlarb A, Gulewitsch MD (2011) Wenn der Sandmann kommt – wirkt Hypnotherapie bei Kinden mit Schlafstörungen? Hypnose-ZHH, 5(1/2):189–198

  30. Owens JA, Palermo TM, Rosen CL (2002) Overview of current management of sleep disturbances in children: II-behavioral interventions. Curr Ther Res 63:B38–B52. doi:10.1016/S0011-393X(02)80102-3

    Article  Google Scholar 

  31. Schlarb A (2013) Mini-KiSS-Begleit-und Arbeitsbuch für Eltern. Das Elterntraining für Kinder bis 4 Jahre mit Schlafstörungen. Kohlhammer, Suttgart

  32. Schlarb AA, Brandhorst I (2012) Mini-KiSS Online: an Internet-based intervention program for parents of young children with sleep problems - influence on parental behavior and children’s sleep. Nat Sci Sleep 4:41–52. doi:10.2147/NSS.S28337

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  33. Schlarb AA (2009) Der CSHQ: Diagnostik für Klinik und Praxis. In: Barkmann C, Schulte-Markwort M, Brähler E (Hrsg) Klinisch-psychiatrische Ratingskalen für das Kindes-und Jugendalter. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  34. Schlarb AA (2014) KiSS-Therapeutenmanual. Das Training für Kinder von 5–10 Jahren mit Schlafstörungen. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  35. Roeser K, Schwerdtle B, Kübler A, Schlarb AA (2016) Further evidence for the JuSt program as treatment for insomnia in adolescents: results from a 1‑year follow-up study. J Cachexia Sarcopenia Muscle 12:257–262. doi:10.5664/jcsm.5496

    Google Scholar 

  36. Schlarb AA, Milicevic V, Faber J, Hautzinger M. Longterm effects of a CBT-I for adolescent suffering from insomnia (submitted)

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. A. Schlarb.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A.A. Schlarb gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von der Autorin durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

R. Kerbl

A. Wiater

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schlarb, A.A. Insomnien bei Kindern und Jugendlichen. Monatsschr Kinderheilkd 164, 1078–1084 (2016). https://doi.org/10.1007/s00112-016-0184-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-016-0184-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation