Skip to main content

Sozialbeziehungen zu Gleichaltrigen

  • Chapter
  • First Online:
Entwicklungspsychologie des Jugendalters

Part of the book series: Springer-Lehrbuch ((SLB))

Zusammenfassung

Dieses Kapitel befasst sich zunächst mit den entscheidenden Veränderungen im Bereich der sozialen Entwicklung in Bezug auf Gleichaltrigenbeziehungen, Freundschaften und Gruppen im Jugendalter. Die Forschung zeigt, dass diese Entwicklung immer im Zusammenhang mit der Eltern-Kind-Beziehung betrachtet werden muss. Das Kapitel beleuchtet den Wandel der Funktionen der Beziehungen zu Gleichaltrigen und betrachtet die Bedeutung des Beliebtheitsstatus unter Gleichaltrigen im Jugendalter. Das Kapitel stellt auch den Einfluss von Beziehungen zu Gleichaltrigen auf das positive und problematische Verhalten von Jugendlichen dar und befasst sich aus diesem Grund auch mit präventiven Maßnahmen. Neben der Gestaltung von Beziehungen zu gleichgeschlechtlichen Gleichaltrigen zählt die Aufnahme von Partnerschaften und sexuellen Beziehungen zu den wichtigsten Entwicklungsaufgaben des Jugendalters. Verschiedene Modelle beschreiben eine altersgradiert zunehmende Intensivierung romantischer und sexueller Erfahrungen im Verlauf der Adoleszenz. Diese werden in diesem Kapitel getrennt für die beiden Bereiche „romantische Beziehungen“ und „sexuelle Beziehungen“ aufgegriffen und zusammen mit empirischen Befunden zu Verbreitung, typischen Altersstufen und den Korrelaten romantischer und sexueller Erfahrungen präsentiert.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 34.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Abrams, D., Rutland, A., & Cameron, L. (2003). The development of subjective group dynamics: Children's judgments of normative and deviant in-group and out-group individuals. Child Development, 74, 1840–1856.

    PubMed  Google Scholar 

  • Albert, M., Hurrelmann, K., Quenzel, G., & TNS Infratest Sozialforschung (2010). Jugend 2010. 16. Shell Jugendstudie. Eine pragmatische Generation behauptet sich. Frankfurt a. M.: Fischer .

    Google Scholar 

  • Albert, M., Hurrelmann, K., Quenzel, G., & TNS Infratest Sozialforschung (2015). Jugend 2015. 17. Shell Jugendstudie. Frankfurt a. M.: Fischer.

    Google Scholar 

  • Arnett, J. J. (1999). Adolescent storm and stress, reconsidered. American Psychologist, 54, 317–326.

    Google Scholar 

  • Bagwell, C. L., Newcomb, A. F., & Bukowski, W. M. (1998). Preadolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. Child Development, 69, 140–153.

    PubMed  Google Scholar 

  • Barker, R. G., & Wright, H. F. (1951). One boy's day. New York: Harper.

    Google Scholar 

  • Benenson, J. F. (1994). Ages four to six years: Changes in the structures of play networks of girls and boys. Merrill-Palmer Quarterly, 40, 478–487.

    Google Scholar 

  • Bode, H., & Heßling, A. (2015). Jugendsexualität 2015. Die Perspektive der 14- bis 25-Jährigen. Ergebnisse einer aktuellen Repräsentativen Wiederholungsbefragung. Köln: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung.

    Google Scholar 

  • Bowker, J. C., Rubin, K. H., Buskirk-Cohen, A., Rose-Krasnor, L., & Booth-LaForce, C. (2010). Behavioral changes predicting temporal changes in perceived popular status. Journal of Applied Developmental Psychology, 31, 126–133.

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Brechwald, W. A., & Prinstein, M. J. (2011). Beyond homophily: A decade of advances in understanding peer influence processes. Journal of Research on Adolescence, 21, 166–179.

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge: Harvard University Press.

    Google Scholar 

  • Brown, B. B. (1999). „You‘re going out with who?“ Peer group influences on adolescent romantic relationships. In W. Furman, B. B. Brown, & C. Feiring (Hrsg.), The development of romantic relationships in adolescence (S. 291–329). Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Brown, B. B., Mounts, N., Lamborn, S. D., & Steinberg, L. (1993). Parenting practices and peer group affiliation in adolescence. Child Development, 64, 467–482.

    PubMed  Google Scholar 

  • Brown, B. B., Feiring, C., & Furman, W. (1999). Missing the love boat. Why researchers have shied away from adolescent romance. In W. Furman, B. B. Brown, & C. Feiring (Hrsg.), The development of romantic relationships in adolescence (S. 1–16). Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Brown, B. B., Bakken, J. P., Ameringer, S. W., & Mahon, S. D. (2008). A comprehensive conceptualization of the peer influence process in adolescence. In M. J. Prinstein & K. A. Dodge (Hrsg.), Understanding peer influence in children and adolescents (S. 17–44). New York: Guilford.

    Google Scholar 

  • Buhrmester, D. (1990). Intimacy of friendship, interpersonal competence, and adjustment during preadolescence and adolescence. Child Development, 61, 1101–1111.

    PubMed  Google Scholar 

  • Bukowski, W. M., Sippola, L., & Newcomb, A. (2000). Variations in patterns of attraction to same- and other-sex peers during early adolescence. Developmental Psychology, 36, 147–154.

    PubMed  Google Scholar 

  • Bukowski, W. M., Buhrmester, D., & Underwood, M. K. (2011). Peer relations as a developmental context. In M. K. Underwood & L. H. Rosen (Hrsg.), Social development: Relationships in infancy, childhood, and adolescence (S. 153–179). New York: Guilford.

    Google Scholar 

  • Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung. (2009). Schwangerschaft und Schwangerschaftsabbruch bei minderjährigen Frauen. Ausgewählte Ergebnisse einer Studie des Bundesverbandes der pro familia, gefördert durch die BZgA. Köln: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung.

    Google Scholar 

  • Burgess, K. B., Wojslawowicz, J. C., Rubin, K. H., Rose-Krasnor, L., & Booth-LaForce, C. (2006). Social information processing and coping strategies of shy/withdrawn and aggressive children: Does friendship matter? Child Development, 77, 371–383.

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Cairns, R. B., Leung, M. C., Buchanan, L., & Cairns, B. D. (1995). Friendships and social networks in childhood and adolescence: Fluidity, reliability, and interrelations. Child Development, 66, 1330–1345.

    PubMed  Google Scholar 

  • Carver, K., Joyner, K., & Udry, J. R. (2003). National estimates of adolescent romantic relationships. In P. Florsheim (Hrsg.), Adolescent romantic relations and sexual behavior: Theory, research, and practical implications (S. 23–56). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Cillessen, A. H. N., & Mayeux, L. (2007). Expectations and perceptions at school transitions: The role of peer status and aggression. Journal of School Psychology, 45, 567–586.

    Google Scholar 

  • Collins, W. A., & Steinberg, L. (2006). Adolescent development in interpersonal context. In W. Damon, R. Lerner, & N. Eisenberg (Hrsg.), The handbook of child psychology (6 Aufl.). Hoboken, NJ: Wiley.

    Google Scholar 

  • Collins, W. A., Welsh, D. P., & Furman, W. (2009). Adolescent romantic relationships. Annual Review of Psychology, 60, 631–652.

    PubMed  Google Scholar 

  • Connolly, J., & Goldberg, A. (1999). Romantic relationships in adolescence. The Role of friends and peers in their emergence and development. In W. Furman, B. B. Brown, & C. Feiring (Hrsg.), The development of romantic relationships in adolescence (S. 266–290). Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Connolly, J., Furman, W., & Konarski, R. (2000). The role of peers in the emergence of heterosexual romantic relationships in adolescence. Child Development, 71, 1395–1408.

    PubMed  Google Scholar 

  • Cook, T. D., Deng, Y., & Morgano, E. (2007). Friendship influences during early adolescence: The special role of friends' grade point average. Journal of Research on Adolescence, 17, 325–356.

    Google Scholar 

  • Coplan, R. J., Arbeau, K. A., & Armer, M. (2008). Don’t fret, be supportive! Maternal characteristics linking child shyness to psychosocial and school adjustment in kindergarten. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 359–371.

    PubMed  Google Scholar 

  • Davies, P. T., & Windle, M. (2000). Middle adolescents’ dating pathways and psychosocial adjustment. Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology, 46, 90–118.

    Google Scholar 

  • Diamond, L. (2013). Sexual-minority, gender-nonconforming, and transgender adolescents. In D. S. Bromberg & W. T. O'Donohue (Hrsg.), Handbook of Child and Adolescent Sexuality: Developmental and Forensic Psychology. Amsterdam: Elsevier.

    Google Scholar 

  • Dunphy, D. C. (1963). The social structure of urban adolescent peer groups. Sociometry, 26, 230–246.

    Google Scholar 

  • Ennett, S. T., & Bauman, K. E. (1996). Adolescent social networks school, demographic, and longitudinal considerations. Journal of Adolescent Research, 11, 194–215.

    Google Scholar 

  • Fraley, C. R., & Davis, K. E. (1997). Attachment formation and transfer in young adults’ close friendships and romantic relationships. Personal Relationships, 4, 131–144.

    Google Scholar 

  • Freeman, H., & Brown, B. B. (2001). Primary attachment to parents and peers during adolescence: Differences by attachment style. Journal of Youth and Adolescence, 30, 653–674.

    Google Scholar 

  • Furman, W., & Wehner, E. A. (1994). Romantic views: Toward a theory of adolescent romantic relationships. In R. Montemayor, G. R. Adams, & T. P. Gullotta (Hrsg.), Personal relationships during adolescence (Advances in adolescent development: An annual book series Vol. 6, S. 168–195). Thousand Oaks, CA: Sage.

    Google Scholar 

  • Furman, W., & Wehner, E. A. (1997). Adolescent romantic relationships: A developmental perspective. In S. Shulman & A. W. Collins (Hrsg.), New directions for child development, number 78: Adolescent romantic relationships (S. 21–36). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Furman, W., Brown, B. B., & Feiring, C. (1999). The development of romantic relationships in adolescence. Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Gorrese, A., & Ruggieri, R. (2012). Peer attachment: A meta-analytic review of gender and age differences and associations with parent attachment. Journal of Youth and Adolescence, 41, 650–672.

    PubMed  Google Scholar 

  • Hall, J. A. (2011). Sex differences in friendship expectations: A meta-analysis. Journal of Social and Personal Relationships, 28, 723–747.

    Google Scholar 

  • Hall, J. A., Larson, K., & Watts, A. (2009). Satisfying friendship maintenance expectations: The role of friendship standards, sex, and gender. IL: Paper presented at the National Communication Association Conference in Chicago.

    Google Scholar 

  • Halpern, C. T. (2003). Biological influences on adolescent romantic and sexual behavior. In P. Florsheim (Hrsg.), Adolescent romantic relations and sexual behavior: Theory, research, and practical implications (S. 57–84). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Harter, S. (1998). The development of self-representations. In W. Damon & N. Eisenberg (Hrsg.), Handbook of child psychology (S. 553–617). New York: Wiley.

    Google Scholar 

  • Havighurst, R. J. (1972). Developmental tasks and education. New York: David McKay.

    Google Scholar 

  • Hodges, E. V., Boivin, M., Vitaro, F., & Bukowski, W. M. (1999). The power of friendship: Protection against an escalating cycle of peer victimization. Developmental psychology, 35, 94–101.

    Google Scholar 

  • Juvonen, J., & Cadigan, J. (2002). Social determinants of public behavior of middle school youth: Perceived peer norms and need to be accepted. In T. Urdan (Hrsg.), Adolescence and education Vol. 2: Academic motivation of adolescents (S. 277–297). Greenwich, CT: Information Age Publishing.

    Google Scholar 

  • Kahl, H., Schaffrath Rosario, A., & Schlaud, M. (2007). Sexuelle Reifung von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 50, 677–685.

    PubMed  Google Scholar 

  • Karcher, M. J. (2002). The principles and practice of pair counseling: A dyadic developmental play therapy for aggressive, withdrawn, and socially immature youth. International Journal of Play Therapy, 11, 121–147.

    Google Scholar 

  • Karnick, P. M. (2005). Feeling lonely: Theoretical perspectives. Nursing Science Quarterly, 18, 7–12.

    PubMed  Google Scholar 

  • Krell, C., & Oldemeier, K. (2015). Coming-out – und dann...?! Ein DJI-Forschungsprojekt zur Lebenssituation von lesbischen, schwulen, bisexuellen und trans* Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Unter Mitarbeit von Sebastian Müller. München: Deutsches Jugendinstitut.

    Google Scholar 

  • Kupersmidt, J. B., & Coie, J. D. (1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61, 1350–1362.

    PubMed  Google Scholar 

  • LaFontana, K. M., & Cillessen, A. H. (2010). Developmental changes in the priority of perceived status in childhood and adolescence. Social Development, 19, 130–147.

    Google Scholar 

  • LaFreniere, P. J., & Sroufe, L. A. (1985). Profiles of peer competence in the preschool: Interrelations between measures, influence of social ecology, and relation to attachment history. Developmental Psychology, 21, 56–69.

    Google Scholar 

  • Larson, R., & Richards, M. H. (1991). Daily companionship in late childhood and early adolescence: Changing developmental contexts. Child Development, 62, 284–300.

    PubMed  Google Scholar 

  • Mahon, N. E., Yarcheski, A., Yarcheski, T. J., Cannella, B. L., & Hanks, M. M. (2006). A meta-analytic study of predictors for loneliness during adolescence. Nursing Research, 55, 308–315.

    PubMed  Google Scholar 

  • Malik, N. M., & Furman, W. (1993). Practitioner review: Problems in children's peer relations: What can the clinician do? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34, 1303–1326.

    PubMed  Google Scholar 

  • Matthiesen, S. (2013). Jugendsexualität im Internetzeitalter. Eine qualitative Studie zu sozialen und sexuellen Beziehungen von Jugendlichen. Gefördert und im Auftrag der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (Vol. 21). Köln: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung.

    Google Scholar 

  • Mavroveli, S., Petrides, K. V., Rieffe, C., & Bakker, F. (2007). Trait emotional intelligence, psychological well-being and peer-rated social competence in adolescence. British Journal of Developmental Psychology, 25, 263–275.

    Google Scholar 

  • Meijs, N., Cillessen, A. H., Scholte, R. H., Segers, E., & Spijkerman, R. (2010). Social intelligence and academic achievement as predictors of adolescent popularity. Journal of Youth and Adolescence, 39, 62–72.

    PubMed  Google Scholar 

  • Mounts, N. S., & Steinberg, L. (1995). An ecological analysis of peer influence on adolescent grade point average and drug use. Developmental Psychology, 31, 915.

    Google Scholar 

  • Neemann, J., Hubbard, J., & Masten, A. S. (1995). The changing importance of romantic relationship involvement to competence from late childhood to late adolescence. Development and Psychopathology, 7, 727–750.

    Google Scholar 

  • Nieder, T., & Seiffge-Krenke, I. (2001). Coping with stress in different phases of romantic development. Journal of Adolescence, 24, 297–311.

    PubMed  Google Scholar 

  • Pfingsten, U. (2009). Soziale Kompetenzen. In Psychologische Förder- und Interventionsprogramme für das Kindes- und Jugendalter (S. 158–174). Berlin: Springer.

    Google Scholar 

  • Platt, B., Kadosh, K. C., & Lau, J. Y. (2013). The role of peer rejection in adolescent depression. Depression and Anxiety, 30, 809–821.

    PubMed  Google Scholar 

  • Plies, K., Nickel, B., & Schmidt, P. (1999). Zwischen Lust und Frust. Jugendsexualität in den 90er Jahren. Ergebnisse einer repräsentativen Studie in Ost- und Westdeutschland. Opladen: Leske + Budrich.

    Google Scholar 

  • Poulin, F., & Pedersen, S. (2007). Developmental changes in gender composition of friendship networks in adolescent girls and boys. Developmental Psychology, 43, 1484–1496.

    PubMed  Google Scholar 

  • Rubin, Z., & Sloman, J. (1984). How parents influence their children’s friendships. In M. Lewis (Hrsg.), Beyond the dyad (S. 223–250). New York: Springer.

    Google Scholar 

  • Rubin, K. H., Wojslawowicz, J. C., Rose-Krasnor, L., Booth-LaForce, C., & Burgess, K. B. (2006). The best friendships of shy/withdrawn children: Prevalence, stability, and relationship quality. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 139–153.

    Google Scholar 

  • Sandstrom, M., & Cillessen, A. (2006). Likeable versus popular: Distinct implications for adolescent adjustment. International Journal of Behavioural Development, 30, 305–314.

    Google Scholar 

  • Schmidt, G. (2005). Das neue DER DIE DAS. Über die Modernisierung des Sexuellen. Gießen: Psychosozial-Verlag.

    Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke, I. (2003). Testing theories of romantic development from adolescence to young adulthood: Evidence of a developmental sequence. International Journal of Behavioral Development, 27, 519–531.

    Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke, I., & Shulman, S. (2012). Transformation in heterosexual romantic relationships across the transition into adolescence. In B. Laursen & W. A. Collins (Hrsg.), Relationship Pathways. From adolescence to young adulthood (S. 191–214). Los Angeles: Sage.

    Google Scholar 

  • Selman, R. L. (1980). The growth of interpersonal understanding. New York: Academic Press.

    Google Scholar 

  • Siggelkow, B., & Büscher, W. (2010). Deutschlands sexuelle Tragödie. Wenn Kinder nicht mehr lernen, was Liebe ist. München: Goldmann.

    Google Scholar 

  • Silbereisen, R. K., & Weichold, K. (2012). Jugend (12–19 Jahre). In W. Schneider & U. Lindenberger (Hrsg.), Entwicklungspsychologie 7., vollst (überarb. Aufl.). Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Silbereisen, R. K., & Wiesner, M. (1999). Erste romantische Beziehungen bei Jugendlichen aus Ost- und Westdeutschland: Ein Vergleich der Prädiktoren von 1991 und 1996. In R. K. Silbereisen & J. Zinnecker (Hrsg.), Entwicklung im sozialen Wandel (S. 101–118). Weinheim, Basel: Psychologie Verlags Union.

    Google Scholar 

  • Steinberg, L. (2011). Sexuality. In L. Steinberg (Hrsg.), Adolescence. (9. Aufl., S. 337–368). New York: McGraw-Hill.

    Google Scholar 

  • Steinberg, L., & Morris, A. S. (2001). Adolescent development. Journal of Cognitive Education and Psychology, 2, 55–87.

    Google Scholar 

  • Vetter, N. C., Leipold, K., Kliegel, M., Phillips, L. H., & Altgassen, M. (2013). Ongoing development of social cognition in adolescence. Child Neuropsychology, 19, 615–629.

    PubMed  Google Scholar 

  • von Salisch, M., & Seiffge-Krenke, I. (2008). Entwicklung von Freundschaften und romantischen Beziehungen. In R. K. Silbereisen & M. Hasselhorn (Hrsg.), Entwicklungspsychologie des Jugendalters. Enzyklopädie der Psychologie, Serie V (Entwicklung) Band 5 (S. 421–459). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Wendt, E.-V. (2016). Paarbeziehungen Jugendlicher und junger Erwachsener. Ein Fokus auf Unsicherheiten und Konflikte. Psychotherapeut, 16, 10–15.

    Google Scholar 

  • Wendt, E.-V., & Walper, S. (2013). Sexualentwicklung und Partnerschaften Jugendlicher: Ergebnisse einer repräsentativen Befragung von 15- bis 17-Jährigen. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 33, 62–81.

    Google Scholar 

  • Wentzel, K. R., & Asher, S. R. (1995). The academic lives of neglected, rejected, popular, and controversial children. Child Development, 66, 754–763.

    PubMed  Google Scholar 

  • Wentzel, K. R., & Caldwell, K. (1997). Friendships, peer acceptance, and group membership: Realtions to academic achievement in middle school. Child Development, 68, 1198–1209.

    PubMed  Google Scholar 

  • Wetzstein, T., Erbeldinger, P., Hilgers, J., & Eckert, R. (2003). Selbstbildung und Gewalt in jugendlichen Cliquen. Zeitschrift für Pädagogik, 49, 837–854.

    Google Scholar 

  • Zimmer-Gembeck, M. J., & Helfand, M. (2008). Ten years of longitudinal research on U.S. adolescent sexual behavior: Developmental correlates of sexual intercourse, and the importance of age, gender and ethnic background. Developmental Review, 28, 153–224.

    Google Scholar 

  • Zimmer-Gembeck, M. J., Siebenbruner, J., & Collins, W. A. (2001). Diverse aspects of dating: Associations with psychosocial functioning from early to middle adolescence. Journal of Adolescence, 24, 313–336.

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to Marc Vierhaus or Eva-Verena Wendt .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2018 Springer-Verlag GmbH Deutschland

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Vierhaus, M., Wendt, EV. (2018). Sozialbeziehungen zu Gleichaltrigen. In: Lohaus, A. (eds) Entwicklungspsychologie des Jugendalters. Springer-Lehrbuch. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-55792-1_7

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-55792-1_7

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-55791-4

  • Online ISBN: 978-3-662-55792-1

  • eBook Packages: Psychology (German Language)

Publish with us

Policies and ethics